Digitale toegankelijkheid, ofwel e-Accessibility, gaat over de bruikbaarheid van digitale diensten voor iedereen. Wist je dat 2,5 miljoen Nederlanders niet vanzelfsprekend van websites gebruik kunnen maken? Een toegankelijke website biedt onder andere een logische navigatie, begrijpelijke teksten, juist kleurgebruik en goed geprogrammeerde code.
Waarom moeten websites toegankelijk zijn?
Voor mensen met een beperking en senioren
In totaal hebben ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders een beperking. Zij kunnen bijvoorbeeld slecht zien, horen of een muis bedienen. Ook gaan ze niet altijd even gemakkelijk naar de winkelstraat. Online shoppen is dus een mooie uitkomst. Daarnaast neemt door de vergrijzing het percentage ouderen dat actief is op internet toe. Momenteel is de helft van de Nederlanders tussen 65 en 75 jaar actief op internet, maar ook de 75-plussers worden online steeds actiever.
Als je jouw website hier niet goed op inricht, sluit je vele potentiële klanten uit. Bedenk namelijk dat als iemand met een visuele beperking drempels ervaart bij het shoppen voor zichzelf, het ook lastig wordt om (kerst)cadeaus te kopen voor relaties of om een vakantie te boeken voor het hele gezin. Een gemiste kans dus, voor jou als ondernemer of marketeer. Extra zonde, omdat deze mensen over het algemeen zeer loyale klanten zijn. Een positieve ervaring op een website die goed toegankelijk is, maakt het gemak en het vertrouwen om hier terug te keren en opnieuw te kopen vanzelfsprekend groot.
Eigenlijk voor iedereen
Digitale toegankelijkheid gaat niet alleen over de bruikbaarheid van digitale diensten voor mensen met een beperking. Meer dan de helft van de aanpassingen die noodzakelijk zijn voor mensen met een beperking draagt ook bij aan de snelheid, algehele vindbaarheid en kwaliteit van een website. Daarom profiteren ook reguliere internetgebruikers van een toegankelijke website. Heb je er weleens over nagedacht dat filmpjes door treinreizigers vaker worden bekeken wanneer ze ondertiteld zijn? Uit het GfK Consumentenonderzoek (2018) blijkt zelfs dat in totaal 69% van de consumenten ondertiteling bij video’s altijd prettig of noodzakelijk vindt.
Wat levert digitale toegankelijkheid op?
Investeren in digitale toegankelijkheid zorgt voor:
- betere vindbaarheid in Google;
- meer bezoekers op je website;
- betere gebruikerservaring voor je (terugkerende) bezoekers;
- meer conversie;
- in veel gevallen meer omzet!
Waarom deze zelfscan?
Uit onderzoek van de ShoppingTomorrow-expertgroep ‘Opportunities of e-Accessibility’ in 2018 blijkt dat bijna twee derde van de ondervraagde e-commerceprofessionals geen aandacht besteedt aan een toegankelijke website. Dit komt voornamelijk omdat men niet of nauwelijks met het onderwerp bekend is, of omdat het onderwerp geen prioriteit heeft in de organisatie.
De expertgroep Opportunities of e-Accessibility streeft ernaar om bewustwording rondom digitale toegankelijkheid te creëren, de kennis op dit gebied te vergroten en organisaties in beweging te brengen. Het onderzoek dat wij in 2018 hebben uitgevoerd wijst uit dat een zelfscan op basis van domeinnaam, in combinatie met uitgebreide resultaten, hiervoor het meest effectieve middel is.